کمیته الگوی تدریس
مسئول: آقای عظیما، مدرس و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی
1. اجرای طرح آزمایشی تدریس تلفیقی
خلاصه طرح:
دروس معارفی در دانشگاه ها به عنوان دروسی «فرادرس» قلمداد شده که می تواند ترسیم گر اندیشه های بنیادین و نقشه راه بینشی و منشی جوان امروز در فردای کشور باشد.
از سوی دیگر بسیاری از استادن تخصصی و مومن در دانشکده های مدیریت، حقوق، مهندسی و... از مطالعات دینی و سواد معارفی خوبی بهره مندند و در برخی از سرفصل های دروس عمومی مانند (اخلاق و مدیریت)، (قرآن و مدیریت) و... یافته ها و گفته های ناب و زیبایی برای عرضه دارند، که هم دانشجویان مشتاق شنیدن آنها هستند و هم خود استادان مشتاقند که در این عرصه رسالت علمی و فرهنگی خویش را ایفا نمایند. طرح الگوی تدریس تلفیقی دروس معارفی (استاد محور) این بستر مناسب و نوین را ایجاد می کند تا استادان تخصصی و برجسته در علوم انسانی، مهندسی، هنر و پزشکی، بتوانند در هر ترم حداقل 20 درصد (حدود 3 جلسه) از جلسات ترمی را مشارکت فرمایند.
اهداف این طرح:
-
ارتقای سطح دیندانی و دینداری دانشجویان
-
نمایاندن کارآمدی فرازمانی دین به ویژه آموزه های قرآن و حدیث در عرصه علم و زندگی
-
تغییر نگرش دانشجویان نسبت به جایگاه و اهمیت دین و رابطه آن با مقوله علم
-
گامی به سوی تخصصی و کاربردی تر شدن دروس عمومی
-
ایجاد بستری نوین برای نقش آفرینی و ایفای رسالت فرهنگی و دینی استادان تخصصی و برجسته
-
تبیین اجمالی نقش و کارکردهای دروس معارف اسلامی در عرصههای مختلف زندگی از جمله کار و رشته تحصیلی
-
ارائه تبیین کاربردی از اخلاق حرفهای ( اخلاق مدیریت، اخلاق مهندسی، اخلاق حقوق و...)
-
انس و ارتباط گستره تر دانشجویان دروس عمومی از استادان تخصصی و برجستهِ آشنا به علوم معارفی و دینی
-
ایجاد زمینه برای دانش افزایی و مطالعات گسترده تر استادان تخصصی در معارف دینی
محورهای دروس تلفیقی:
-
برای دانشجویان رشته حقوق:
- درس اخلاق: ابعاد نقش آفرینی اخلاق در دانش حقوق
- درس دانش خانواده: نقش آموزه های دینی در تحکیم و تعالی حقوق خانواده
- درس تفسیر موضوعی: حقوق متعالی در آینه قرآن و نهج البلاغه
- بیان تجربه های معنوی و ماندنی استاد تخصصی
-
برای دانشجویان مدیریت :
- درس اندیشه 2: رهبری و مدیریت بر پایه آموزه های دینی
- درس تفسیر موضوعی: مدیریت نوین در آیینه آموزه های قرآن و نهج البلاغه
- بیان تجربه های معنوی و ماندنی استاد تخصصی
-
برای دانشجویان مهندسی:
- درس اخلاق: اخلاق مهندسی با تکیه بر آموزه های قرآنی و حدیثی
- درس تاریخ تمدن: نقش دین در توسعه و تکامل علوم طبیعی
- درس تفسیر موضوعی: علم و دین ( علم در آموزه های قرآن و حدیث).
- بیان تجربه های معنوی و ماندنی استاد تخصصی
دیگر موضوعات کلی و پیشنهادی برای استادان تخصصی جهت طرح در کلاس:
-
اخلاق حرفه ای (اخلاق مدیریت، اخلاق حقوق، اخلاق مهندسی و...)
-
نقش دین و معنویت در توسعه و تعمیق علم
-
نکات و برداشت های نو و تخصصی از قرآن و روایات به ویژه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ادعیه ناب (متناسب با سرفصلهای درس عمومی)
-
طرح بحث و ارائه نکات متناسب با سرفصل های تخصصی درس مربوطه
-
بیان تجربیات ارزشمند پیرامون نقش آموزه های دینی و معنوی در موفقیت های علمی
-
رابطه سنجی و تطبیق گزارههای نقلی با علوم طبیعی و تجربی (تبیین موردی گزاره های دینی ناظر به علوم تخصصی)
نکات اجرایی:
-
دروس معارف در این طرح، بر اساس سیاست ها و چارچوب های کلی معاونت امور اساتید نهاد مقام معظم رهبری است.
-
مدیر گروه قبل از ابتدای هر ترم، متناسب با نیاز آموزشی دانشگاه و ظرفیت های موجود در بین استادان داوطلب برای مشارکت در این طرح(استادان پایه و تخصصی)، به طراحی دروس عمومی تلفیقی خواهد پرداخت.
-
با ابلاغ درخواست مدیر گروه برای تشکیل درس تلفیقی به دو استاد پایه و تخصصی، قبل از آغاز ترم تحصیلی جلسه ای مشترک بین دو استاد به منظور تعامل موفق تر جهت اجراء طرح متناسب با تخصص، مطالعات و علاقه مندی های استاد تخصصی و همچنین سرفصلهای درس مربوط تشکیل خواهد شد.
-
درس در سامانه با تعیین دو استاد و سهم مشارکتی 80 (استاد پایه) - 20 درصد (استاد تخصصی) تعریف خواهد شد.
-
مسئولیت اصلی ارزشیابی تحصیلی بر عهده استاد پایه است. (20 درصد ارزشیابی و نمره نهایی دانشجو در اختیار استاد تخصصی است که میتواند آن را به استاد پایه واگذار نماید).
-
در اولین جلسه کلاسی ترم، الگوی تدریس تلفیقی تبیین و استادان پایه و تخصصی معرفی خواهند شد.
-
استاد تخصصی طبق صلاحدید خود میتواند در سه جلسه متوالی یا سه جلسه منقطع (پیشنهاد: جلسات 12،8،4) به ارائه مطالب خود بپردازد.
-
این الگو بعد از پایان ترم توسط گروه معارف و با استفاده از تجارب اساتید مرتبط با این طرح به جهت تکمیل اهداف، کارکردها و روند اجرایی مورد بازبینی و تکمیل قرار خواهد گرفت.
-
دروس معارف در این طرح، بر اساس سیاست ها و چارچوب های کلی معاونت امور اساتید نهاد مقام معظم رهبری بوده و استادان تخصصی تلفیقی نیز از میان استادان آشنا به معارف اسلامی و متدین و متعهد به آرمان های انقلاب اسلامی انتخاب می شود.
2. توانمندسازی استادان معارف با برگزاری کارگاه ها (مجازی در دوره کرونا)
3. تولید پیام های ناظر به اصول و تکنیک های روش تدریس و کلاس داری
4. بهره گیری از استادان برجسته پردیس
استادان محترم پردیس در سه قالب 1) دروس تلفیقی 2) مشاوره های تخصصی 3) کمیته اجرایی دروس معارف و عمومی، می توانند به دروس عمومی و ارتقای فرهنگ و سطح دیندانی و دینداری دانشجویان کمک می کنند.
-
دکتر برنجکار از دانشکده الهیات
-
دکتر نجارزادگان از دانشکده الهیات
-
دکتر محمد محمدرضایی از دانشکده الهیات
-
دکتر زارعی متین از دانشکده مدیریت (تلفیقی)
-
دکتر شیروی از دانشکده حقوق (تلفیقی)
-
دکتر ارسطا از دانشکده حقوق (تلفیقی)
-
دکتر میرخلیلی از دانشکده حقوق (تلفیقی)
-
دکتر علیرضا محمد رضایی از دانشکده الهیات (تلفیقی)
-
دکتر عبداللهی از دانشکده الهیات
-
دکتر مسلم محمدی از دانشکده الهیات
-
دکتر میرحسینی از دانشکده الهیات
-
دکتر علی راد از دانشکده الهیات (تلفیقی)
-
دکتر پوررستمی از دانشکده الهیات
-
دکتر فولادی از دانشکده مهندسی(تلفیقی)
-
دکتر آقابابا از دانشکده مهندسی(تلفیقی)
-
دکتر موسوی مقدم از دانشکده الهیات
-
دکتر سید سعید منتظری از دانشکده الهیات
-
دکتر محمد حسین منتظری از دانشکده الهیات
-
دکتر مرتضی سلطانی از دانشکده مدیریت (تلفیقی)
-
خانم دکتر نادری از دانشکده مدیریت (تلفیقی)
آمار استادان:
-
استاد تمام: 25%
-
دانشیار: 40%
-
استادیار: 35%