کمیته الگوی تدریس

مسئول: آقای عظیما، مدرس و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی

 

1. اجرای طرح آزمایشی تدریس تلفیقی

خلاصه طرح:

دروس معارفی در دانشگاه ها به عنوان دروسی «فرادرس» قلمداد شده که می تواند ترسیم گر اندیشه های بنیادین و نقشه راه بینشی و منشی جوان امروز در فردای کشور باشد.

از سوی دیگر بسیاری از استادن تخصصی و مومن در دانشکده های مدیریت، حقوق، مهندسی و... از مطالعات دینی و سواد معارفی خوبی بهره مندند و در برخی از سرفصل های دروس عمومی مانند (اخلاق و مدیریت)، (قرآن و مدیریت) و... یافته ها و گفته های ناب و زیبایی برای عرضه دارند، که هم دانشجویان مشتاق شنیدن آنها هستند و هم خود استادان مشتاقند که در این عرصه رسالت علمی و فرهنگی خویش را ایفا نمایند. طرح الگوی تدریس تلفیقی دروس معارفی (استاد محور) این بستر مناسب و نوین را ایجاد می کند تا استادان تخصصی و برجسته در علوم انسانی، مهندسی، هنر و پزشکی، بتوانند در هر ترم حداقل 20 درصد (حدود 3 جلسه) از جلسات ترمی را مشارکت فرمایند.

 

اهداف این طرح:

  1. ارتقای سطح دیندانی و دینداری دانشجویان

  2. نمایاندن کارآمدی فرازمانی دین به ویژه آموزه های قرآن و حدیث در عرصه علم و زندگی

  3. تغییر نگرش دانشجویان نسبت به جایگاه و اهمیت دین و رابطه آن با مقوله علم

  4. گامی به سوی تخصصی و کاربردی تر شدن دروس عمومی

  5. ایجاد بستری نوین برای نقش آفرینی و ایفای رسالت فرهنگی و دینی استادان تخصصی و برجسته

  6. تبیین اجمالی نقش و کارکردهای دروس معارف اسلامی در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله کار و رشته تحصیلی

  7. ارائه تبیین کاربردی از اخلاق حرفه‌ای ( اخلاق مدیریت، اخلاق مهندسی، اخلاق حقوق و...)

  8. انس و ارتباط گستره تر دانشجویان دروس عمومی از استادان تخصصی و برجستهِ آشنا به علوم معارفی و دینی

  9. ایجاد زمینه برای دانش افزایی و مطالعات گسترده تر استادان تخصصی در معارف دینی

 

محورهای دروس تلفیقی:

  • برای دانشجویان رشته حقوق:

- درس اخلاق: ابعاد نقش آفرینی اخلاق در دانش حقوق

- درس دانش خانواده: نقش آموزه های دینی در تحکیم و تعالی حقوق خانواده

- درس تفسیر موضوعی: حقوق متعالی در آینه قرآن و نهج البلاغه

- بیان تجربه های معنوی و ماندنی استاد تخصصی

  • برای دانشجویان مدیریت :

- درس اندیشه 2: رهبری و مدیریت بر پایه آموزه های دینی

- درس تفسیر موضوعی: مدیریت نوین در آیینه آموزه های قرآن و نهج البلاغه

- بیان تجربه های معنوی و ماندنی استاد تخصصی

  • برای دانشجویان مهندسی:

- درس اخلاق: اخلاق مهندسی با تکیه بر آموزه های قرآنی و حدیثی

- درس تاریخ تمدن: نقش دین در توسعه و تکامل علوم طبیعی

- درس تفسیر موضوعی: علم و دین ( علم در آموزه های قرآن و حدیث).

- بیان تجربه های معنوی و ماندنی استاد تخصصی

 

دیگر موضوعات کلی و پیشنهادی برای استادان تخصصی جهت طرح در کلاس:

  1. اخلاق حرفه ای (اخلاق مدیریت، اخلاق حقوق، اخلاق مهندسی و...)

  2. نقش دین و معنویت در توسعه و تعمیق علم

  3. نکات و برداشت های نو و تخصصی از قرآن و روایات به ویژه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ادعیه ناب (متناسب با سرفصلهای درس عمومی)

  4. طرح بحث و ارائه نکات متناسب با سرفصل های تخصصی درس مربوطه

  5. بیان تجربیات ارزشمند پیرامون نقش آموزه های دینی و معنوی در موفقیت های علمی

  6. رابطه سنجی و تطبیق گزاره‌های نقلی با علوم طبیعی و تجربی (تبیین موردی گزاره های دینی ناظر به علوم تخصصی)

 

نکات اجرایی:

  1. دروس معارف در این طرح، بر اساس سیاست ها و چارچوب های کلی معاونت امور اساتید نهاد مقام معظم رهبری است.

  2. مدیر گروه قبل از ابتدای هر ترم، متناسب با نیاز آموزشی دانشگاه و ظرفیت های موجود در بین استادان داوطلب برای مشارکت در این طرح(استادان پایه و تخصصی)، به طراحی دروس عمومی تلفیقی خواهد پرداخت.

  3. با ابلاغ درخواست مدیر گروه برای تشکیل درس تلفیقی به دو استاد پایه و تخصصی، قبل از آغاز ترم تحصیلی جلسه ای مشترک بین دو استاد به منظور تعامل موفق تر جهت اجراء طرح متناسب با تخصص، مطالعات و علاقه مندی های استاد تخصصی و همچنین سرفصلهای درس مربوط تشکیل خواهد شد.

  4. درس در سامانه با تعیین دو استاد و سهم مشارکتی 80 (استاد پایه) - 20 درصد (استاد تخصصی) تعریف خواهد شد.

  5. مسئولیت اصلی ارزشیابی تحصیلی بر عهده استاد پایه است. (20 درصد ارزشیابی و نمره نهایی دانشجو در اختیار استاد تخصصی است که میتواند آن را به استاد پایه واگذار نماید).

  6. در اولین جلسه کلاسی ترم، الگوی تدریس تلفیقی تبیین و استادان پایه و تخصصی معرفی خواهند شد.

  7. استاد تخصصی طبق صلاحدید خود میتواند در سه جلسه متوالی یا سه جلسه منقطع (پیشنهاد: جلسات 12،8،4) به ارائه مطالب خود بپردازد.

  8. این الگو بعد از پایان ترم توسط گروه معارف و با استفاده از تجارب اساتید مرتبط با این طرح به جهت تکمیل اهداف، کارکردها و روند اجرایی مورد بازبینی و تکمیل قرار خواهد گرفت.

  9. دروس معارف در این طرح، بر اساس سیاست ها و چارچوب های کلی معاونت امور اساتید نهاد مقام معظم رهبری بوده و استادان تخصصی تلفیقی نیز از میان استادان آشنا به معارف اسلامی و متدین و متعهد به آرمان های انقلاب اسلامی انتخاب می شود.

 

2. توانمندسازی استادان معارف با برگزاری کارگاه ها (مجازی در دوره کرونا)

3. تولید پیام های ناظر به اصول و تکنیک های روش تدریس و کلاس داری

4. بهره گیری از استادان برجسته پردیس

استادان محترم پردیس در سه قالب 1) دروس تلفیقی 2) مشاوره های تخصصی 3) کمیته اجرایی دروس معارف و عمومی، می توانند به دروس عمومی و ارتقای فرهنگ و سطح دیندانی و دینداری دانشجویان کمک می کنند.

  1. دکتر برنجکار از دانشکده الهیات

  2. دکتر نجارزادگان از دانشکده الهیات

  3. دکتر محمد محمدرضایی از دانشکده الهیات

  4. دکتر زارعی متین از دانشکده مدیریت (تلفیقی)

  5. دکتر شیروی از دانشکده حقوق (تلفیقی)

  6. دکتر ارسطا از دانشکده حقوق (تلفیقی)

  7. دکتر میرخلیلی از دانشکده حقوق (تلفیقی)

  8. دکتر علیرضا محمد رضایی از دانشکده الهیات (تلفیقی)

  9. دکتر عبداللهی از دانشکده الهیات

  10. دکتر مسلم محمدی از دانشکده الهیات

  11. دکتر میرحسینی از دانشکده الهیات

  12. دکتر علی راد از دانشکده الهیات (تلفیقی)

  13. دکتر پوررستمی از دانشکده الهیات

  14. دکتر فولادی از دانشکده مهندسی(تلفیقی)

  15. دکتر آقابابا از دانشکده مهندسی(تلفیقی)

  16. دکتر موسوی مقدم از دانشکده الهیات

  17. دکتر سید سعید منتظری از دانشکده الهیات

  18. دکتر محمد حسین منتظری از دانشکده الهیات

  19. دکتر مرتضی سلطانی از دانشکده مدیریت (تلفیقی)

  20. خانم دکتر نادری از دانشکده مدیریت (تلفیقی)

آمار استادان:

  • استاد تمام: 25%

  • دانشیار: 40%

  • استادیار: 35%