معاونت پژوهشی

معرفی کتاب: جرم‌شناسی «دکتر سیدمحمود میرخلیلی»

۰۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۱ کد : ۱۵۵۸۲ اخبار
تعداد بازدید:۸۷۲
کتاب جدید آقای سیدمحمود میرخلیلی، دانشیار دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران منتشر شد.

کتاب «جرم شناسی» (criminology) در 298 صفحه در زمستان 1399 به قلم دکتر سیدمحمود میرخلیلی، دانشیار دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران نگاشته شده است.

این کتاب به همت گروه حقوق و فقه اجتماعی و توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

 

 

ویژگی‌های کتاب :
توجه به دانش جرم‌شناسی و استفاده از آن در تدوین سیاست جنایی موجب می‌شود جامعه با چشمان باز وضعیت بزهکاری در درون خود را رصد کند و روزآمدترین و کارآمدترین راهبردها را در مقابله با آن مورد استفاده قراردهد و تأثیرگذاری هر راهبرد را جداگانه مورد ارزیابی قرار دهد. استفاده از دانش دانشمندان در اصلاح امور جامعه توصیه امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است که می‌فرمایند: «وَأَکْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ، وَمُنَاقَشَةَ الْحُکَمَاءِ، فِی تَثْبِیتِ مَا صَلَحَ عَلَیْهِ أَمْرُ بِلاَدِکَ» این تنها راه است. رویکرد مقابل، نگاه انتزاعی و غیرعلمی به راهبردهای حقوق کیفری و مفروض گرفتن کارآمدی و اثربخشی آن‌هاست که این روش به قرن هجدهم و قبل از آن در مکاتب کلاسیک و نئوکلاسیک برمی‌گردد و متأسفانه ما در تدوین سیاست جنایی خودمان هنوز از آن رویگردان نیستیم. استفاده از ابزار تحقیق در علوم‌انسانی یعنی آمار و باز گذاشتن دست دانشمندان در مطالعه آماری و دوری گزیدن از رویکرد امنیت مداری و محرمانه سازی و استفاده از این مطالعات بحران تراکم جرایم و پرونده های کیفری را فرو می‌کاهد.

کلید واژه ها: معاونت پژوهشی معرفی کتاب


( ۱۲ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.