نهاد رهبری دانشکدگان فارابی؛
گزارش نشست ایوان هم اندیشی (محفل هفتم)
استاد مهدوی راد، سخن خود را با چرائی و ضرورت مرجعیت اهل بیت علیهم السلام و ضرورت رجوع به سیره اهل بیت علیهم السلام، آغاز کرد و در این راستا، از حجیت این سیره، یاد کرد. وی افزود تقریبا و بلکه تحقیقا همه عالمان مسلمان، به این نکته واقفند. به عنوان نمونه تفتازانی در تفسیر حدیث ثقلین، از ضرورت همراهی قرآن و عترت، به لزوم تمسک به عترت و مرجعیت ایشان در تفسیر دین استدلال می کند. تلاش های مرحوم آیت الله معرفت نیز موجب ثبت این سند دینی(حدیث ثقلین) در الازهر مصر شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه، یکی از آسیب های مطالعات دینی، را فقدان تاریخی نگری به مصادر دینی برشمرد و افزود: خطبه فدکیه به واقع، زیبنده این نام نیست؛ چنانچه برخی از محققان هم همین ایده را تایید و اطلاق عنوان فدکیه را بر این خطبه، در راستای همان مظلومیت حضرت و تنزل دادن پیام این خطبه قرار می دهند. این خطبه در واقع، بازسازی و بازشناسی میراث بعثت است. استاد مهدوی راد با تاکید بر تمایز گرایش های اموی و سنی و اینکه اهل سنت چه بسا کمتر از شیعه به بیان فضائل اهل بیت علیهم السلام نپرداخته اند؛ از سیاست چهارگانه گرایش های اموی مبنی بر تکذیب، تشکیک، تشریک و اخفا یاد کرد و در ادامه به بیان یک نمونه از مصادیق سیاست اخفا پرداخت. عضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با اشاره به عبارت یکسر الاصنام در این خطبه، به یافته تحقیقی خود در این ارتباط و در هنگام تدوین موسوعه امام علی علیه السلام اشاره کرد و افزود : در بررسی میان ۳۶ پژوهش معاصر در مورد امام علی علیه السلام هم، اشاره به این نکته را نیافتم. وی تصریح کرد این جمله حضرت زهرا سلام الله علیها می تواند به بت شکنی حضرت علی علیه السلام در لیله المبیت (نه فتح مکه) اشاره داشته باشد. وی افزود تتبع در متون تاریخی و از قدیمی ترین آن ها احمدبن حنبل نشان می دهد که در لیله المبیت قبل از اتفاق خوابیدن به جای پیامبر، مسئله شکستن بت ها توسط علی علیه السلام مطرح شده است و علامه مجلسی هم به این مسئله به مناسبت فروردین و نوروز پرداخته است. این جلسه طبق روال جلسات ایوان، با گفتگوی علمی در انتهای بحث همراه بود.
نظر شما :